mandag den 28. juli 2008

Mini har fødselsdag

Skrevet af Christine Nöstlinger.

Bogen handler om en pige som heder Mini og er 8 år gammel. Men hendes stor bror kalder hende for kæmpe baby fordi hun er så høj. Minis bedste ven er Maxi, Som er den mindste i klassen. Maxi sagde tit til Mini jeg vil give hvad det skal være for at have din højde. Når de får fri fra skole er de enten hjemme hos Mini eller hjemme hos Maxi ellers går de tur med pølse som er Maxis hund.

En spurgte Minis mor om hvad Mini ønskede sig til sin 8 års fødselsdag. Mini tænkte sig lidt og så sagde hun ønsker jeg mig en ny cykel eller at gå til ridning en gameboy, ét fjernsyn et mit værelse. Nej jeg ønsker mig en fed fødselsdags fest for alle mine venner. Minis mor så ikke ret vild ud med ideen du må højst få syv med sagde Minis mor. Mini skrev en liste over dem hun ville have med til sin fødselsdags fest. Da hun ville aflevere indbydelserne kom en masse og sagde jeg har ikke fået nogen indbydelse, Mini.
Til sidst var der afleveret 18 og der var kun en som ikke havde fået en indbydelse og det var Cornelia. Cornelia kunne ikke lide Mini og hun ville ikke med til minis fødselsdags fest. Da Mini kom hjem ville hun have sagt det men det fik hun ikke sagt. Neste dag ville hun sige det til sin far men så kom hun i tanke om at hendes far altid sagde spørg din mor.
En uge før fødselsdagen sagde Minis mor jeg bager kager i aften så de syv gæster ikke sulter. Så sagde Mini der komme ikke kun syv næsten hele klassen kommer. Er du blevet vanvittig råbte moren og Mini løb ind på sit værelse. Mads kom ind og spurgte hvor mange penge har du i din sparegris? De samlede sammen og holdt festen på Cornelias bedstemors restaurant og så var alle glade.

Jeg synes bogen er god fordi den handler om børn på min alder

Hilsen Thea Kjær, 8 år

Du kan låne bogen på Holstebro Bibliotek

Ingen kommentarer: